vineri, 17 iulie 2009

Baiatul si perna

Un tata intelept a vrut sa-i predea fiului sau o lectie de viata. " Ia priveste, fiule, la perna aceasta : este realizata din cel mai de pret brocart si umpluta cu pene de gasca, de foarte buna calitate si dintre cele mai cautate prin zona noastra," spuse el. " Du-te in oras si vezi cat de mult poti obtine in schimbul acesteia".
Baiatul s-a dus mai intai in piata si a intrat in vorba cu un prosper negustor de pene. " Cat imi dai pe aceasta perna?" intreba baiatul. Negustorul se uita cu atentie la perna, ezita o clipa si apoi spuse : " Iti dau .... 50 de ducati de aur, caci recunosc o piesa de valoare atunci cand vad una." Baiatul ii multumi si isi vazu de drum.
La un moment dat ii iese in cale nevasta unui fermier. Aceasta vindea legume pe marginea drumului. " Cat imi dai pe aceasta perna?" o intreba baiatul. Femeia lua perna, o atinse cu delicatete si zise : " Dar cat de matasoasa este! Iti dau un argint, caci tare mi-ar placea sa-mi pot asterne capul obosit pe o astfel de perna." Baiatul ii multumi, dar si de aceasta data isi vazu de drum.
Deodata, zari o tanara sarmana care spala treptele bisericii. " Cat mi-ai pe aceasta perna? o intreba baiatul. Fata se uita la baiat, ii zambi usor si-i spuse : " Ti-as da un penny, caci mi se pare ca perna aceasta e destul de tare, comparativ cu aceste pietre de biserica." Fara ezitare, baiatul a intins perna la picioarele fetei.
Ajuns acasa, baiatul i-a zis tatalui sau : " am obtinut cel mai bun pret pentru perna pe care mi-ai dat-o". Si ii intinse penny-ul.
" Cum?" zbiera tatal, " dar perna aceea valora cel putin 100 de ducati de aur".
" Pesemne ca asa a crezut si negustorul din piata", zise baiatul, " dar zgarcit mi-a oferit doar 50 de ducati in schimbul ei. Am primit apoi o oferta si mai buna. Sotia unui fermier mi-a promis un argint in schimbul pernei."
" Ai innebunit?" zise tatal. " De cand valoreaza un argint mai mult decat 50 de ducati de aur?"
"Atunci cand este oferit cu dragoste", ii raspunse cel mic. " Daca mi-ar fi dat mai mult de atat, nu ar mai fi avut bani pentru hrana copilasilor ei. Si totusi, am primit un pret si mai bun. O tanara fata care spala treptele bisericii mi-a dat acest penny in schimbul pernei."
" Nu, dar ai innebunit de-a binelea", spuse tatal revoltat si dand din cap dezaprobator. " Si de ce, ma rog, e acest penny mai valoros decat un argint?"
" Pentru ca a fost daruit cu evlavie. Fata aceasta trudea pentru bunul Dumnezeu si a considerat ca treptele Casei Domnului ii mangaie obrazul asa cum nici o perna n-ar face-o. Mai saraca decat cei saraci, tot a gasit timp pentru a-l sluji pe Tatal nostru. Si de aceea, i-am dat ei perna."
La auzul acestor cuvinte, inteleptul tata isi lua fiul in brate si, cu lacrimi in ochi, ii sopti : "Ai invatat lectia bine, fiule..."

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu